Reduktory

15 marca 2016

Terenówka.... co mamy na myśli posługując się tym określeniem. Zapewne samochód zdolny do sprawnego poruszania się poza tym co powszechnie określimy drogą. Im sprawniejsza terenówka tym po gorszej drodze może się przemieszczać. Te najsprawniejsze... praktycznie drogi nie potrzebują w ogóle. Tu dochodzimy do pewnej konkluzji: "...im sprawniejsza terenówka, ...tym dalej trzeba iść po traktor".

Ale po czym możemy odróżnić samochód terenowy, od na przykład terenowego? Czy jest jakiś atrybut "terenowości" który pozwoli zaliczyć samochód do "prawdziwych terenówek", a jego brak każe się dobrze zastanowić przed zjechaniem z ubitej drogi? Myślę że jest coś takiego i przypuszczam, że większość czytelników się ze mną zgodzi. To coś, to... reduktor.  Gdzie spodziewamy się go znaleźć? ... ano ni mniej, ni więcej a tylko w podręczniku do fizyki klasy VII szkoły podstawowej rozdział: kinematyka, podrozdział: maszyny proste,... gdzieś między równią pochyłą a wielokrążkiem. ...czyli przekładnie. Praktycznie zaś, zaraz za skrzynią biegów. Po tym równie długim co zawiłym wstępie, przyjrzyjmy się reduktorom występującym w Land Roverach.
Reduktor towarzyszy Land Roverom od początku ich istnienia. Najdłużej, bo od 1982-go roku do dzisiaj montowany jest reduktor LT230.

Pojawił się w sierpniu roku 1982 w Range Rover (Model roku 1983) w połączeniu z
3-biegową skrzynią automatyczną Chrysler A727 Torqueflite. (Skrzynia manualna to nadal
4-biegowa LT95 ze zintegrowanym reduktorem, ale już przekonstruowana -suffix12C -cichsza i z nadbiegiem). Reduktor L230R miał wtedy przełożenie szybkie (H) 1,003:1, a zredukowane (L) 3,321:1

Od lipca 1983 w Range Rover pojawiła się skrzynia manualna LT77 (Prefix52A,  czyli long stick), a wraz z nią reduktor LT230R z przełożeniem (H) 1,192:1. Przełożenie zredukowane (L) pozostaje 3,321:1 i pozostanie takie we wszystkich odmianach reduktora LT230 do roku 2006 włącznie.

W tym czasie (od roku 1983) Land Rover 110 zastąpił wysłużoną sto dziewiątkę. Istotną zmianą w przeniesieniu napędu było zastosowanie stałego napędu 4x4 w miejsce napędu z dołączaną przednią osią ... czyli tu też pojawia się reduktor LT230R, tym razem o szybkim przełożeniu 1,67:1 z silnikami benzynowymi (2,25 i później 2,5L, oraz 2,5D N/A). Taki sam reduktor otrzymał powstały w następnym roku Land Rover 90 z silnikem V8. Z innymi silnikami, Land Rover 90 i 110 wyposażano w reduktory LT230R o szybkim przełożeniu 1,41:1

W kwietniu 1986 manualna skrzynia LT77 (Prefix 53A... short stick) wyposażona została w reduktor LT230T o przełożeniu szybkim (H) 1,222:1.  Skrzynię automatyczną Chrysler A727 Torqueflite zastępuje w tym czasie czterobiegowy automat ZF 4HP22, który pozostaje połączony z reduktorem LT230R o przełożeniu (H) 1,003:1. Podstawowa istotna różnica pomiędzy reduktorami LT230R i LT230T polega na łożyskach koła pośredniego reduktora. W LT230R były łożyska kulkowe, w LT230T zastosowano łożyska stożkowe. 

W listopadzie 1986 (Range Rover Model Roku 1987) reduktor LT230T o przełożeniu 1,222:1 został zamontowany także do automatu ZF4HP22. ..i tutaj zakończyła się historia reduktora LT230 w Range Roverach... (zastąpił go łańcuchowy, blokowany sprzęgłem wiskotycznym Borg & Warner), nie zakończyła się jednak w Land Roverach w ogóle.

W roku 1989 pojawia się Land Rover Discovery. Tutaj reduktor LT230T z szybkim przełożeniem 1,22:1, i takie samo przełożenie mają reduktory Defenderów 90 z silnikami V8.  Defendery 110 mają reduktory o przełożeniu 1,41:1.

Następna istotna zmiana w reduktorach LT230 następuje w roku 1997, wraz z inauguracją reduktora LT230Q. Koła zębate wysokich przełożeń były wykonane precyzyjniej, przez co reduktor był cichszy.  Reduktor ten montowany był  w Discovery do 2003r, zaś w Defenderach do końca modelu z silnikiem 300Tdi i Td5 (MY2006)

W roku 2003 pojawia się w Discovery II, reduktor LT230SE. Zmiany dokonane w tym reduktorze ukierunkowano na zwiększenie wytrzymałości i możliwości przenoszenia większych momentów. Usunięto możliwość blokowania centralnego dyferencjału. Przełożenie szybkie tego reduktora to 1,21:1.

Rok 2007 to ogromne zmiany w Defenderze. Nowy silnik Tdci 2,4 i skrzynia biegów MT82, oraz zmodernizowany reduktor LT230QRS o szybkim przełożeniu 1,21:1 i wolnym przełożeniu 3,27:1

Poniższe zestawienie pozwoli zorientować się jakie prefiksy reduktorów montowane były w jakich konfiguracjach Land Rroverów, oraz jakie miał przełożenie.

 

90/110/HCPU/Defender

Prefix

 Nadwozie

Reduktor

Przełożenie

Uwagi

10D

110

LT230R

1,667:1

Dołączany przód

12D

110

LT230R

1,667:1

 

13D

110

LT230R

1,410:1

 

14D

110

LT230R

1,003:1

ISUZU4BD1

15D

90/110

LT230R

1,192:1

V8/ LT85

20D

110

LT230R

1,667:1

4CYL/LT77S

22D

90/110

LT230T

1,410:1

2,5D TURBO

25D

110

LT230T

1,410:1

V8/ LT85

26D

110

LT230T

1,003:1

ISUZU4BD1

29D

90

LT230T

1,192:1

V8/LT85

32D

Defender

LT230T

1,222:1

V8/LT77S

38D

Defender

LT230Q

1,211:1

V8/R380

40D

Defender

LT230Q

1,211:1

90 NAS

43D

Defender

LT230Q

1,410:1

300TDI/TD5

45D

Defender

LT230Q

1,211:1

90 V8/R380

56D

Defender

LT230T

1,211:1

90 V8/R380

57D

Defender

LT230T

1,410:1

TD5

58D

Defender

LT230T

1,667:1

4CYL.PETROL

59D

Defender

LT230T

1,211:1

90 V8/R380

60D

Defender

LT230T

1,222:1

V8

N/A

Defender

LT230QRS

1,211:1

2,4TdCI


DISCOVERY

Prefix

Nadwozie

Reduktor

Przełożenie

Uwagi

28D

200Tdi/V8

LT230T

1,222:1

 

34D

2.0MPI

LT230T

1,410:1

 

36D

300Tdi

LT230Q

1,211:1

 

37D

V8i

LT230Q

1,211:1

 

40D

V8i

LT230Q

1,211:1

 

 

DISCOVERY II

Prefix

 Nadwozie

Reduktor

Przełożenie

Uwagi

41D

110

LT230Q

1,211:1

 

42D

110

LT230Q

1,211:1

 

61D

110

LT230SE

1,211:1

 

62D

110

LT230SE

1,211:1

 

68D

90/110

LT230SE

1,211:1

 

69D

110

LT230SE

1,211:1

 

70D

90/110

LT230SE

1,211:1

 

 

RANGE ROVER

14D

V8

LT230R

1,003:1

A727TF

15D

V8

LT230R

1,192:1

LT77

26D

V8

LT230T

1,003:1

A727TF

27D

V8

LT230T

1,192:1

LT77

28D

DIESEL

LT230T

1,222:1

2,4VM/LT77

30D

V8

LT230T

1,222:1

LT77/ZF4HP22

Konstrukcja reduktorów umożliwia ich pełną zamienność. Jest to wielce przydatna cecha, pozwalająca na daleko idącą modyfikację samochodu. Zmiana silnika, skrzyni biegów, przekładni głównych, czy nawet samych kół można skompensować wymianą reduktora. Należy jednak pamiętać o dość istotnym szczególe. W seryjnych reduktorach do dyspozycji są różne przełożenia wysokiego biegu, przełożenia zredukowane zasadniczo są podobne i wynoszą ok 3,2:1. Niewłaściwie dobrane całkowite przełożenie, może uniemożliwić jazdę w terenie. 

Zamknij

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych.
Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.