Walka z rdzą

16 marca 2016

Rdzewienie Land Roverów, to problem, który dotyczy starych, jak również całkiem świeżych, nowych egzemplarzy auta. Istnieje więc realna potrzeba zastosowania odpowiednich preparatów, które na dobre zatrzymują procesy korozyjne.

Firmą, która od ponad trzydziestu lat z powodzeniem produkuje takie właśnie preparaty antykorozyjne jest niemiecki Fertan.

Rdzewienie Land Roverów, to problem, który dotyczy starych, jak również całkiem świeżych, nowych egzemplarzy auta. Istnieje więc realna potrzeba zastosowania odpowiednich preparatów, które na dobre zatrzymują procesy korozyjne.

Firmą, która od ponad trzydziestu lat z powodzeniem produkuje takie właśnie preparaty antykorozyjne jest niemiecki Fertan.

 Konwersja rdzy

Ich flagowym produktem jest konwerter rdzy o tej samej nazwie - Fertan. Środek bazuje na wodzie, a penetruje oraz wiąże chemicznie rdzę, zostawiając lekko brązową warstwę na metalu. Co ważne - ten środek w przeciwieństwie do innych preparatów nie pokrywa rdzy, tylko ją neutralizuje, czyli przekształca w nowy i stabilny chemicznie związek taniny i żelaza. Warstwa pozostająca na wierzchu, powinna być zmyta i pozostanie sam, bardzo dobrze zabezpieczony metal. Konwerter rdzy Fertan, ze względu na swoje właściwości, może być stosowany równie dobrze jako ochrona zardzewiałych elementów, jak i tych wolnych od rdzy. Nie niszczy gumy, chromu, plastiku, szkła i lakieru, przez co spokojnie można nim pokryć okolice zardzewiałego miejsca. Konwerter rdzy jest aktywny tylko wtedy, kiedy ma bezpośredni kontakt z metalem, dzięki czemu może być bezproblemowo zmyty z zabrudzonych elementów przy użyciu wody. Nie wydziela trujących oparów, nie jest szkodliwy dla zdrowia, jest niepalny. Jeśli tylko konwerter rdzy zostanie pokryty jakąś warstwą izolującą - jego trwałość liczy się w latach. Są jednak pewne warunki - nie powinno się go nakładać w temperaturze niższej niż 5 stopni oraz pozostawiać w miejscu bezpośredniego nasłonecznienia. Konwerter rdzy bazuje na wodzie, więc nie może skutecznie działać w obecności brudu, oleju, silikonu lub smaru.

 Jak to się robi

Podwozie należy bardzo dokładnie obejrzeć, sprawdzając czy nie jest popękane lub nie ma innych ubytków, pod którymi mogłaby powstawać rdza. Jeśli zajdzie potrzeba, trzeba usunąć mechanicznie stare powłoki. Przed konserwacją element/powierzchnię należy oczyścić, przy okazji pozbywając się luźnej rdzy, która mogłaby odpaść odsłaniając niezabezpieczoną blachę. Powierzchnię odtłuścić, pokryć konwerterem i pozostawić na 24 godziny, a następnie zmyć obficie wodą za pomocą gąbki lub szmatki, wytrzeć do sucha. Bardzo ważnym jest to, żeby dodatkowo ochronić już odrdzewione elementy. Celem odpowiedniego odizolowania takiej powłoki, można użyć preparatu Ferpox, który jest jednoskładnikowym podkładem epoksydowym.

Właściwą ochroną podwozia, przed urazami mechanicznymi, będzie niezwykle trwała powłoka uzyskana za pomocą preparatu Over4. Produkt ten jest wyjątkowo odporny na ścieranie i uderzenia kamieni i żwiru. Jest niezwykle trwały dzięki zastosowaniu odpowiednich żywic i kauczuków. Cechuje go wysoka lepkość i doskonała przyczepność, jest produktem szybkoschnącym, pokrywalnym dowolnymi systemami lakierniczymi 1 i 2K już po 30min. Do aplikacji zaleca się użycie pistoletu ssącego do konserwacji, a ciśnienie robocze powinno mieć wartość ok. 3,5-6 bar.

Ostatnim ogniwem tego pełnego, antykorozyjnego zabezpieczenia podwozia, może być powłoka uzyskana za pomocą preparatu UBS220, wosku do trwałego zabezpieczenia podwozia przed działaniem wody i soli. UBS220 to produkt transparentny, elastyczny, który nigdy nie twardnieje, cechuje go również wysoka lepkość i doskonała przyczepność - jest kompatybilny z tworzywami PVC. Do aplikacji zaleca się użycie pistoletu ssącego, a ciśnienie robocze powinno mieć wartość ok. 6-9,5 bar. 

Długo i trwale

Taki układ (Fertan + Ferpox + Over4 + UBS220) gwarantuje długotrwałą ochronę antykorozyjną podwozia nawet przy całorocznej eksploatacji naszego Land Rovera.

Ciekawą opcją zabezpieczenia antykorozyjnego podwozia dla pojazdów off-roadowych z przeznaczeniem ekstremalnym może być układ konwerter rdzy Fertan + podkład epoksydowy Epoxy Primer + emalia Polycoat Protect z linii Novol for Classic Car.

Od niedawna dostępny podkład Epoxy Primer, jak również emalia Polycoat Protect to produkty nie tylko ochrony barierowej, ale również protektorowej (zawierają specjalne dodatki w postaci inhibitorów korozji). Taki układ uzyskuje w teście komory solnej wyniki niespotykane wcześniej w żadnej innej technologii, dlatego ostatnio cieszy się dużym zainteresowaniem właścicieli aut terenowych. Warstwa zewnętrzna, czyli emalia Polycoat Protect, występująca w kolorze czarnym-satynowym, jest elastyczna, niezwykle odporna mechanicznie i banalnie łatwa przy doprowadzaniu podwozia do czystości za pomocą myjki wysokociśnieniowej. Wspomniana emalia również wspaniale sprawdza się w zabezpieczeniu elementów zawieszenia.

Planując kompleksową konserwację, warto jednak pamiętać, że ponad 75% rdzy znajduje się w środku. Zewnętrzne wypryski to sygnał, że pod spodem może odbywać się regularny proces korozyjny. Prawdziwie skuteczna ochrona musi sięgać do samego źródła - profili zamkniętych, zgrzewów, zagięć, o czym niebawem. 

Tekst:  Piotr Górecki 

Zamknij

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych.
Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.